عفونت دستگاه تناسلی

توسط بهداشتی, بیماری ها, بیماری های واژن, مراقبت هادر 2015-11-27

عفونت دستگاه تناسلی

عفونت واژن

در شرایط نرمال ممکن است روزانه از واژن خانم‌ها مقداری ترشح خارج شود که این ترشحات ظاهری شفاف تا شیری رنگ و بدون بو دارند و محیط واژن را مرطوب نگه می‌دارند. اگر روزانه مقداری از این ترشحات از بدن شما خارج می‌شود؛ طبیعی است و مشکلی وجود ندارد.

اگر ترشحات خارج شده تغییر رنگ دادند، مقدار تخلیه ترشح از واژن تغییر کرد، به هنگام ادرار کردن درد یا سوزش داشتید، هنگام مقاربت درد، خونریزی یا لکه‌بینی داشتید؛ یعنی شما دچار عفونت واژن شده‌اید و باید برای درمان آن اقدام کنید.( عفونت دستگاه تناسلی )

به طور کلی، سه نوع عفونت وجود دارد: عفونت قارچی واژن، عفونت باکتریایی واژن و تریکوموناس. ترشحات واژن، خارش و سوزش از علائم این سه نوع عفونت است. دانستن تفاوت میان انواع این عفونت ها و درمان اختصاصی هر یک برای کاهش علائم این بیماری ها ضروری است.

عفونتهاي قارچي واژن
درواژن زنان قارچ به مقدار کم به طور طبيعي زندگي مي کند، محيط اسيدي واژن مانع از رشد اين قارچها مي شود. حال اگر به دليلي از اسيدي بودن محيط واژن کاسته شود قارچها رشد بيشتر خواهند کرد و سبب عفونت قارچي در واژن مي شوند.( عفونت دستگاه تناسلی )

حاملگي، بعضي از آنتي بيوتيکها، مصرف قرصهاي جلوگيري از حاملگي، بيماري قند، استفاده از کورتون ، زمان سيکل ماهيانه، روابط جنسي، نيز از عواملي هستند که باعث تغيير محيط طبيعي واژن و افزايش رشد قارچها و در نتيجه باعث عفونت در واژن مي شوند.( عفونت دستگاه تناسلی )

علائم عفونت‌های قارچی واژن 

  • احساس خارش در اطراف واژن و بخش خارجی آلت تناسلی زن
  • ترشحات غلیظ، سفید و پنیری واژن
  • بوی نامطبوع آب‌جو در ناحیه‌ی واژن
  • احساس درد و سوزش در اطراف واژن
  • احساس درد و سوزش در هنگام رابطه‌ی جنسی

 درمان عفونت‌های قارچی
درمان اين بيماري بسيار ساده و معمولا با استفاده از کرمهاي موضعي ضد قارچ مخصوص دستگاه تناسلي بانوان و يا گاهي هم اگر قادر به استفاده از کرم واژينال نباشيد، با خوردن دارو درمان پذير مي باشد. گاهي توسط داروهائي که احتياج به نسخه پزشک ندارد اين بيماري به راحتي درمان پذير است. وليکن باز هم تکرار مي کنم، چنانچه حامله هستيد و يا به طور مکرر درگير اين بيماري مي شويد، بايد حتماً به پزشک خود مراجعه کنيد که علت اصلي را جويا شويد. ( عفونت دستگاه تناسلی )

عفونت باکتریایی واژن

عفونت باکتریایی یا واژینوز باکتریال ناشی از ورود باکتری های بد به داخل واژن است. دلایل ابتلا به چنین عفونتی در زنان کاملاً روشن نیست، اما، این نوع عفونت واژن متداول ترین نوع عفونت در زنان در سن باروری است.( عفونت دستگاه تناسلی )

علائم عفونت باکتریایی:

  • احساس خارش، سوزش و درد در واژن و ناحیه‌ی خارجی آلت تناسلی زن
  • احساس بوی ماهی از اطراف واژن
  • بیش‌تر شدن بوی بد بعد از انجام رابطه‌ی جنسی
  • مقدار زیاد ترشحات رقیق خاکستری رنگ

علت عفونت باکتریایی واژن

واژینوز باکتریال، شایع ترین عفونت زنان در سن باروری است.

  • داشتن یک یا چند شریک جنسی جدید
  • استفاده از آی یو دی (IUD) برای جلوگیری از بارداری
  • استفاده نکردن از وسایل پیشگیری در طول رابطه ی جنسی
  • دوش واژینال

چگونه درمان مي شود؟
با تمام سادگي اين بيماري احتياج به درمان دارد چراکه اگر درمان نشود عفونت به سمت دهانه رحم، رحم و لوله ها مي رود و سبب مشکلات بسيار و بدتري خواهد شد. به ويژه اگر اينکه زن حامله باشد. اين بيماري را مي شود به طور موضعي و يا خوراکي درمان کرد ولي درمان اين بيماري حتماً احتياج به مراجعه به دکتر و نسخه پزشک دارد . ( عفونت دستگاه تناسلی )

عفونت تریکوموناس واژینالیس

تریکوموناس عفونتی است که با رابطه ی جنسی منتقل می شود. علت آن انگلی به نام تریکوموناس واژینالیس است. این بیماری با برقراری رابطه ی جنسی حفاظت نشده با فردی که این انگل را دارد گسترش می یابد. این عفونت شایع ‌ترین بیماری آمیزشی قابل درمان در آمریکاست. تریکومونیازیس در زنان بیشتر از مردان شایع است. حتی اگر تریکومونیازیس علائمی نداشته باشد، از شخصی به شخص دیگر انتقال می یابد. همین موضوع کنترل آن را دشوار می سازد( عفونت دستگاه تناسلی )

علائم عفونت تریکوموناس واژینالیس

افزايش ترشح واژن، تغيير رنگ آن به صورت آبکي، يا زرد رنگ و يا گاهي سبز کمرنگ، بوي بد، خارش و سوزش، درد و سوزش در هنگام دفع ادرار از علائم آن است. اکثراً احتياج به درمان خوراکي دارد. در اين نوع گرفتاري همسر بيمار هم بهتر است که درمان بشود.

راههای پیشگیری از عفونت های واژن

شورت های کتانی بپوشید و  تا آنجا که ممکن است از پوشیدن شورت های پلاستیکی و یا بسیار تنگ و چسبان خودداری کنید.
هرگز از دوش واژینال یا همان اسپری های مخصوص ناحیه تناسلی برای پاک کردن مجرای تناسلی، استفاده نکنید.
پس از دوش روزانه ناحیه خارجی تناسلی را با حوله خوب خشک کنید.
از مواد عطری- اسپری عطری، تامپون و همینطور از Pad های معطر در زمان خونریزی ماهیانه پرهیز کنید.
همیشه ناحیه تناسلی و مقعد را از جلو به عقب پاک کنید این روش تا آنجا که ممکن است از انتقال عفونت از ناحیه رکتوم به واژن جلوگیری خواهد کرد.
گاهی این خارش و سوزش در ناحیه تناسلی ممکن است به دلیل آلرژی به مواد پاک کننده باشد؛ در این صورت بهتر است که پودر لباسشوئی و کاغذ یا مایع نرم کننده پارچه را در موقع شستشو عوض کنید.
. اگر باز هم گرفتار عفونت مکرر قارچی واژن شدید به پزشک خود حتماً مراجعه کنید به دو دلیل نخست اینکه ممکن است علت بیماریهای سیستمیک بدن باشد و دو م گاهی لازم است که پزشک شما را برای مدت چند ماهی روی درمان بگذارد که از تکرار عفونت جلوگیری شود.( عفونت دستگاه تناسلی )

عفونت دستگاه تناسلی

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید