رژیم غذایی در دوران بارداری

توسط دوران بارداری, رژیم غذاییدر 2015-12-15

رژیم غذایی در دوران بارداری

بهترین برنامه غذایی بارداری

چه تغذیه ای مناسب برنامه غذایی در دوران حاملگی است؟

برای هر خانم بارداری بر حسب ویژگی ها و وزنی که دارد ، مقداری افزایش وزن توصیه شده است و اینگونه نیست که این افزایش وزن برای همه خانم های باردار به یک اندازه باشد .

خانم های بارداری که وزن کمی دارند باید حدود 18 کیلوگرم وزن طی دوران بارداری اضافه کنند اما اضافه وزن خانم ها با وزن متوسط در دوران بارداری باید 11تا16 کیلوگرم باشد و زنان بارداری که اضافه وزن دارند باید 6و8 تا 11کیلوگرم وزن اضافه کنند.

برنامه غذایی بارداری

خانم های بارداری که اضافه وزن دارند نباید درطی دوران بارداری وزن خود را کم کنند زیرا این اقدام سبب آسیب های زیادی به جنین می شود.

اضافه شدن وزن در دوران بارداری باید به صورت مرتب صورت بگیرد و به همین دلیل پزشک متخصص زنان خانم باردار را در هر بار چکاپ وزن می کند، کاهش یا اضافه شدن ناگهانی وزن در بارداری طبیعی نیست و باید دلیل آن را مشخص کرد اما در هیچ شرایطی مادر نباید سرخود به گرفتن رژیم اقدام کند.(رژیم غذایی در دوران بارداری)

بسیاری از خانم های باردار با انتخاب رژیمی که دارای غذاهای متنوع و سالم است این نیاز را پاسخ می دهند. برای دریافت تمام مواد مغذی، ضروری است که هر روز از گروه های غذایی متنوع و سالم میل کنید. در واقع تمام وعده ها باید دارای حداقل سه گروه غذایی باشند.

هر گروه غذایی، نیازهایی از بدن را تامین می کند. برای مثال: غلات منبع غنی از انرژی هستند. میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی هستند.

گوشت، آجیل و حبوبات برای بدن پروتئین، فولات و آهن فراهم می کنند. محصولات لبنی منابعی غنی از کلسیم و ویتامین D هستند. ( رژیم غذایی در دوران بارداری )

تغذیه دوران بارداری ؛ چه چیزی و چه مقدار بخوریم؟ اگر مواد لازم از گروه های غذایی (کربوهیدرات، پروتئین و چربی) را دریافت نکنید، بدن به خوبی کار نمی کند.

هدف این است که در طول بارداری انواع مختلفی از غذاهای سالم را بخورید. غذاهای بی ارزش فرآوری شده را با غذاهای طبیعی و کم چرب جایگزین کنید. برای مثال چیپس و نوشابه هیچ ارزش غذایی ندارند.

میوه تازه، سبزیجات و پروتئین های کم چرب مانند مرغ، ماهی، لوبیا یا عدس را بیشتر استفاده کنید. این بدان معنا نیست که در طول بارداری از تمام غذاهای مورد علاقه خود پرهیز کنید اما باید با غذاهای مغذی رژیم خود را متعادل کنید تا هیچگونه ویتامین و مواد معدنی مهمی را از دست ندهید.

اضافه کردن روزانه مواد مغذی که در ادامه می آید، کمک می کند نیاز خود به مواد مغذی را در طول بارداری تامین کنید. ( رژیم غذایی در دوران بارداری )

توصیه های رژیم غذایی در دوران بارداری(رژیم بارداری)

  • ورزش کنید.
  • در دوران بارداری میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید.
  • آرامش خود را حفظ کنید و از استرس دوری کنید.
  • 5 وعده غذایی کوچک در روز بخورید.

ناراحتی معده و حالت تهوع در دوران بارداری بسیار رایج است. بسیاری از زنان خیلی سریع احساس تهوع می کنند پس، بدون اینکه متوجه شوند که به خوبی تغذیه نمی شوند، غذا نمی خورند.در این خصوص، ما پیشنهاد می کنیم که هر سه ساعت یک بار غذا بخورید، به این ترتیب تمام مواد مغذی مورد نیازتان را دریافت خواهید کرد و احساس ناراحتی نخواهید کرد.(رژیم غذایی در دوران بارداری)

چگونگی کاهش حالت تهوع در ماه دوم بارداری
حالت تهوع در مراحل اولیه بارداری رایج است اما متاسفانه در کل روز دیده می شود. برای کاهش تاثیرات آن می توان:

– کم بخورید. سعی کنید غذاها را به صورت میان وعده مصرف کنید. غذاهایی مانند برنج، پاستا، سیب زمینی، نان و … کمتر بخورید.- غذاهای چرب که سخت هضم می شوند را کاهش دهید.
– از غذاهایی که راحت و سریع آماده می شوند استفاده کنید.
– کنار تخت خود یک ظرف بیسکوئیت داشته باشد و پیش از بیدار شدن بخورید.

زنجبیل و کاهش حالت تهوع (رژیم غذایی در دوران بارداری)
از زنجبیل تازه برای پخت و پز و درست کردن چای استفاده کنید. زنجبیل به کاهش حالت تهوع کمک می کند.زنجبیل را آسیاب کنید و با آب مخلوط کرده و فریز کنید. یک یا دو قالب از آن را با آب گرم مخلوط کنید و چای تهیه کنید.

( رژیم غذایی در دوران بارداری )

از دستور زیر  استفاده کنید:
زنجبیل همراه با ماست
زنجبیل همراه با توفا شیرین
– در هفته هفتم بارداری غذاهای سالم را با غذاهای قبلی مورد علاقه خود جایگزین کنید و هنگامی که حالتان خوب است سعی کنید غذا درست کنید و فریز کنید. غذاهایی مانند:مرغ، ذرت و سوپ رشته
سیب زمینی و سوپ
– در هفته هشتم بارداری باید مصرف غذاهای سرشار از فولیک اسید مانند اسفناج، سیب زمینی شیرین و عدس را افزایش دهید.
فولیک اسید ویتامینی مهم از زمان اقدام به بارداری تا آخر هفته دوازدهم بارداری است. مادرها باید روزانه چهارصد میکروگرم فولیک اسید مصرف کنند.
( رژیم غذایی در دوران بارداری )
غذاهای غنی از فولیک اسید عبارتند از:
– سبزیجات برگ سبز
– کلم
– بروکلی
– کلم پیچ
– کلم بروکسلی
– نخود سبز
– در هفته نهم بارداری غذاهای انرژی زا در بارداری خود بگنجانید. این مواد غذایی را می توان به روش زیر تهیه کرد:ماهی قزل آلا، اسفناج و سس تارتار
گوجه فرنگی، کلم پیچ و پاستا
مرغ، لوبیا و عدس
سیب زمینی شیرین، اسفناج و عدس
سوپ نخود مراکش
میوه هایی مانند توت فرنگی
گریپ فروت، پرتقال و سالاد زردآلو
میوه های یخ زده
فرنی دارچین، با موز و توت
– در هفته دهم بارداری یبوست در انتظار شماست. باید با درمان بیوست در باردار آشنا باشید و از غذاهای ملین مانند آلو، انجیر،آب آلو و روغن زیتون در غذاها بیشتر استفاده کنید.
– هوس کردن خوراکی هایی مانند بستنی در هفته یازدهم بارداری رایج است.- اما از هفته دوازدهم بارداری شما شروع به وزن گیری می گیرید که باید مواظب باشید اگر قبل از بارداری اضافه وزن دارید باید منابع کربوهیدراتی را کمتر مصرف کنید و بیشترین سهم رژیم غذایی پروتئین ها باشد.
رژیم غذایی در دوران بارداری
رژیم بارداری

( رژیم غذایی در دوران بارداری )

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید